Bij een restaurant bezoek wordt er vaak ook een bijpassend wijntje besteld, hetzij per glas of per fles. Na het aperitief wordt al snel de wijnkaart bekeken, de ene zaak bij andere besteed daar al wat meer aandacht aan maar het spreekt voor zich dat een mooi gepresenteerd aanbod ook meer tot verbeelding zal spreken en in een meer verkoop zal resulteren.
Voor alle klanten komt het op hetzelfde neer, ze kiezen meestal voor een passende wijn volgens het bestelde gerecht, al of niet op advies van de kelner of sommelier.
Als ervaren horeca uitbater weet u wel welke wijnen er zeker niet mogen ontbreken op de wijnkaart. Maar vergeet ook de mousserende wijnen niet en waarom niet ook eens een magnum voorstellen? In de zomer kan dit heel mooi gepresenteerd worden op het terras in een aangepaste ijsemmer.
Maar laat u zich vooral bijstaan door uw vertrouwde wijnhandelaar, die u kan helpen met uw wijnkaart. Onze partner General Stores uit Oostende heeft een excellente horeca service.
Een fout die vaak voorkomt is dat de wijnkaart in te kleine letters afgedrukt werd. Niet iedereen haalt graag zijn bril boven bij een restaurant bezoek. Ook de verlichting is meestal wat gedimd, dus waarom niet iets grotere print gebruiken?
Denk ook eens na over een digitale wijnkaart. Deze is sneller up-to-date te houden zodat u niemand moet teleurstellen als een uitgeputte wijn toch nog op de kaart staat.
Via een QR code op de tafel moet de klant niet zoeken om de online wijnkaart te vinden.
Bij een moderne website van de zaak moet zoiets zeker mogelijk zijn, maar let er dan op dat dit ook bruikbaar is op de smartphone. Onze webdesigners helpen u graag hiermee.
Een volgende stap is via de digitale wijnkaart, de klant ook meteen zelf laten bestellen. Bij de cloudkassa is dat een mogelijke optie, maar het concept van de zaak moet zich daar wel toe lenen uiteraard.
Een uitgebreide wijnkaart moet uiteraard ook gemakkelijk in kassasysteem kunnen verwerkt worden, zodat de kelner geen tijd moet verliezen met naar de bijhorende product knop te zoeken. De cloudkassa voorziet daar ruim in door gebruik te maken van productcategorieën, zodat de kans op een foute invoer nihil is.
Via de uitgebreide rapportage mogelijkheden van de cloudkassa ziet u meteen welke wijnen goed lopen en welke minder gevraagd worden. Dit kan meteen ook als leidraad gebruikt worden bij u volgende bestelling.
Als in de zaak een bestelling ook op naam genoteerd wordt in de cloudkassa, dan is het vervolgens wel heel eenvoudig om een klant te bedienen als deze terug naar ‘dezelfde lekker wijn van vorige keer’ vraagt. Via de historiek is dit direct zichtbaar.
0 reacties