Traditioneel wordt in het najaar tijdens Horeca Expo Gent de nieuwe Gault & Millau gids voorgesteld. De laatste 2 jaar werd dit onder invloed van Covid maatregelen, echter herleid tot een digitale voorstelling.
Deze papieren horeca gids, met een oplage van zo’n 30000 exemplaren, weet zich ondanks de vele concurrentie van online reviewsites, behoorlijk in stand te houden. Gault & Millau kan immers terugblikken op een jarenlange traditie.
Na een aantal jaren recensies te schrijven in losse columns, starten in 1969 de Franse journalisten Henri Gault en Christian Millau met een tijdschrift die enkel jaren later omgevormd werd tot een jaarlijkse uitgave. In 2004 werden de beoordelingen voor restaurants in België, Nederland en Luxemburg verzameld in een aparte uitgave. Sinds 2008 is dit een uitgave voor België en Luxemburg geworden. Intussen heeft Gault & Millau een lokale afdeling in zo’n 16-tal landen.
Uiteraard is een erkenning als ‘Chef van het jaar’ of één van de andere titels die toegekend worden, een mooi aanvulling op het palmares van een horeca uitbater. Ongetwijfeld zorgt dit wel voor extra belangstelling bij een goed scorende zaak. Maar als u elke dag het ‘volzet’ bordje zal kunnen uithangen in de maanden die volgen na de erkenning, is nog maar de vraag.
Uiteraard zijn er nog andere gidsen zoals de Michelin gids en tal van online review portalen, zoals Tripadvisor, maar ook Facebook en Google hebben goedbezochte review secties.
Maar het is vooral het totaalplaatje die moet kloppen en vooral ook moet blijven kloppen! Veelal wordt er naar een hoogtepunt gewerkt om vanaf daar geleidelijk aan terug omlaag te zakken. Voor een goede klantervaring is niet enkel de kwaliteit van de gepresenteerde schotel belangrijk, maar ook het onthaal, de omgeving, de bediening, de sfeer, ….. Verder speelt ook de prijs een rol en daarbij een duidelijk afrekening. Voor dit laatste kunnen we u alvast helpen met een cloudkassa voor horeca.
0 reacties