Blackbox 2.0

door | 20/09/2024 | Hardware, Horeca, Toestellen | 0 Reacties

Na meer dan 10 jaar sedert de lancering van de Fiscale Data Module, afgekort FDM of ook wel blackbox genoemd, staat er een opvolger in de steigers.
Vanaf 2025 zal een Geregistreerd Kassa Systeem met een nieuwe generatie blackbox kunnen gekoppeld worden. Op voordwaarde, wel te verstaan, dat de kassa software daar ook op voorzien is. Alle leveranciers van GKS software dienen immers hun code aan te passen, om te kunnen communiceren met deze nieuwe generatie blackbox. De huidige blackbox (1.0) kan nog blijven gebruikt worden tot eind 2027. Nieuwe installaties met de blackbox 1.0 zijn nog mogelijk tot 01/07/2025.
Vanaf 01/01/2028 dienen alle horeca zaken, die aan de GKS wetgeving moeten voldoen, een blackbox 2.0 in gebruik te hebben.
In het gepubliceerd KB hierbij van 24/04/24 (KB 2024/004237) is ook de beperking ‘alleen voor horeca’ weggelaten. Dit opent de weg om ook in andere sectoren een blackbox verplicht te maken.

Wat is er nu nieuw aan de blackbox 2.0?

  • Een ticket afdrukken om mee te geven met de klant, is geen verplichting meer.
    In veel gevallen werd dit verplicht ticket niet eens meegenomen en was dit uiteindelijk een overbodige papierverspilling. Met een blackbox 2.0 volstaat nu ook een digitaal ticket die bijv. per e-mail kan doorgestuurd worden.
  • 50000x sneller!
    Waar een blackbox 1.0 nog via een fel verouderde standaard RS232 (serial) werd aangestuurd is dit bij de nieuwe versie vervangen door een heuse netwerk poort. Bij serial is de snelheid 9600bit/sec, terwijl de netwerkstandaard ethernet tot 1Gbit/sec aan kan.
    In aanvulling op de netwerkpoort zou ook Wifi en 4G een mogelijkheid zijn. Dat brengt nieuwe perspectieven voor pop-ups en foodtrucks.
  • Exit VSC
    De VSC of Vat Signing Card, die witte kaart in creditcard formaat die in de blackbox 1.0 steekt, waarvan veel uitbaters intussen de pincode niet meer weten, wordt overbodig. Blackbox 2.0 werkt zonder VSC.
  • Directe llnk
    De nieuwe blackbox kan rechtstreeks communiceren met de overheid, een plaats bezoek om die uit te lezen is niet meer nodig. Het is nog niet duidelijk op welke regelmaat de gegevens worden doorgestuurd.

Op heden bleef er maar 1 leverancier meer over die de blackbox 1.0 kon leveren, van de destijds 4 gecertificeerde leveranciers.
Voor de blackbox 2.0 zouden er 3 leveranciers in de running zijn. Elke blackbox moet voldoen aan een aantal richtlijnen, wat betekent dat ze uitwisselbaar zijn.
De uitrol van de nieuwe blackbox 2.0 gebeurd in 4 fases.

Belangrijke data

Q1 2025: lancering blackbox 2.0
01/07/25: alle nieuwe horeca zaken moeten een blackbox 2.0 installeren (indien van toepassing). De blackbox 1.0 mag hier niet meer toegepast worden.
01/07/26: alle horecazaken die destijds tem. 31/12/2017, gestart zijn met een blackbox 1.0 moeten een nieuwe blackbox in gebruik hebben.
01/07/27: alle horecazaken die destijds tem. 31/12/2021, gestart zijn met een blackbox 1.0 moeten een nieuwe blackbox in gebruik hebben.
01/01/28: alle resterende horecazaken die gestart zijn tussen 01/01/22 en 30/06/25, dienen ook een blackbox 2.0 in gebruik te hebben.

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De volgende artikels uit dezelfde categorie kunnen u mogelijks ook interesseren:

Welke POS past best bij uw zaak?

Welke POS past best bij uw zaak?

Om te beginnen, wat betekent dat precies POS? De afkorting POS, staat voor Point Of Sale, of vrij vertaald als verkooppunt. De plek waar de rekening gemaakt wordt en waar u als klant betaald vooraleer u de zaak verlaat. Een POS is dus een kassasysteem die toegepast...

Tablet kassa bij Dunes

Tablet kassa bij Dunes

Recent hebben we bij cloudkassa,be de software van het kassasyteem van Dunes Knokke, volledig vernieuwd.Het vorig systeem beantwoorde niet meer aan de verwachting en er werd geopteerd om met andere kassa software te gaan werken. De bestaande ipad tablets en printers...

Au Bassin, nieuw kassasysteem

Au Bassin, nieuw kassasysteem

Recent werd een nieuwe kassasysteem geïnstalleerd in deze zeer ruime uitbating in hartje Brussel. In deze multi-floor omgeving werd gebruikt gemaakt van diverse tablets voor een vlotte verwerking van de bestellingen.

Nieuwe kassa software Eethuis In de Zwaan

Nieuwe kassa software Eethuis In de Zwaan

Eethuis In De Zwaan uit het Heuvelland was op zoek naar nieuwe kassa software om te gebruiken op hun ipad kassasysteem. Een vereiste hierbij was een vrije keuze van betaalterminal

Betaalterminals, vermijd een vendor lock-in!

Betaalterminals, vermijd een vendor lock-in!

Elektronische betalingen zijn niet meer weg te denken, iedere zaak is ook verplicht om het aan te bieden. Een belangrijk gegeven hierbij is dat de transactiekosten niet onnodig oplopen en dat u zelf kan beslissen welke terminal u gebruikt.

QR-orders op terras of popup

QR-orders op terras of popup

Veel horecazaken zijn tevergeefs op zoek naar extra personeel of flexi’s. Maar hebt u ook al eens gedacht aan het gebruik van QR-orders?
Met QR-orders kunnen uw klanten zélf hun bestelling plaatsen, zonder dat ze moeten wachten tot een kelner aan tafel komt. De bezoeker scant met zijn smartphone een unieke QR barcode en komt zo op de online menukaart terecht met foto’s en prijzen.

Pakket Ontbijt & Lunch, nieuwe kassa

Pakket Ontbijt & Lunch, nieuwe kassa

Bij ontbijt- & lunchzaak Pakket te Rekkem werd onlangs het kassasysteem vernieuwd. Het bestaande systeem was nochtans maar enkele jaren oud, maar had teveel beperkingen voor een vlotte werking. Deze zaak heeft naast hun eetgelegenheid binnen en buiten op het...

De Broodmand mobiele kassa

De Broodmand mobiele kassa

Met aankomend terras-seizoen in zicht, besliste De Broodmand uit Westende onlangs om ook een mobiele kassa in te zetten voor het gebruik op hun terras. Ze kozen voor een 3-in-1 betaalterminal waarmee ze ook bestellingen kunnen verwerken.

Nieuwe kassa voor Soepbar Kroeton

Nieuwe kassa voor Soepbar Kroeton

Soepbar Kroeton uit Torhout bestelde onlangs een nieuwe kassa bij cloudkassa.be. Hun oud systeem was dringend aan vervanging toe en een kassa met meer mogelijkheden was ook een noodzaak geworden. Er was ook een behoefte aan een ingebouwde facturatie mogelijkheid en een voorziening om op afstand de gegevens te kunnen raadplegen en wijzigen.

Wi-Fi setup Restaurant Hotel Internos

Wi-Fi setup Restaurant Hotel Internos

Professionele Wi-Fi 6 installatie voor Restaurant Hotel Internos, De HaanKlant profiel Uitbating: Restaurant Hotel Internos Locatie: De Haan, België Sector: Horeca Capaciteit:  24 tafels en 18 kamersToegepaste producten Er werd geopteerd om netwerken producten uit de...