Blackbox 2.0

door | 20/09/2024 | Hardware, Horeca, Toestellen | 0 Reacties

Na meer dan 10 jaar sedert de lancering van de Fiscale Data Module, afgekort FDM of ook wel blackbox genoemd, staat er een opvolger in de steigers.
Vanaf 2025 zal een Geregistreerd Kassa Systeem met een nieuwe generatie blackbox kunnen gekoppeld worden. Op voorwaarde, wel te verstaan, dat de kassa software daar ook op voorzien is. Alle leveranciers van GKS software dienen immers hun code aan te passen, om te kunnen communiceren met deze nieuwe generatie blackbox. De huidige blackbox (1.0) kan nog blijven gebruikt worden tot eind 2027. Nieuwe installaties met de blackbox 1.0 zijn nog mogelijk tot 01/07/2025.
Vanaf 01/01/2028 dienen alle horeca zaken, die aan de GKS wetgeving moeten voldoen, een blackbox 2.0 in gebruik te hebben.
In het gepubliceerd KB hierbij van 24/04/24 (KB 2024/004237) is ook de beperking ‘alleen voor horeca’ weggelaten. Dit opent de weg om ook in andere sectoren een blackbox verplicht te maken.

Wat is er nu nieuw aan de blackbox 2.0?

  • Een ticket afdrukken om mee te geven met de klant, is geen verplichting meer.
    In veel gevallen werd dit verplicht ticket niet eens meegenomen en was dit uiteindelijk een overbodige papierverspilling. Met een blackbox 2.0 volstaat nu ook een digitaal ticket die bijv. per e-mail kan doorgestuurd worden.
  • 50000x sneller!
    Waar een blackbox 1.0 nog via een fel verouderde standaard RS232 (serial) werd aangestuurd is dit bij de nieuwe versie vervangen door een heuse netwerk poort. Bij serial is de snelheid 9600bit/sec, terwijl de netwerkstandaard ethernet tot 1Gbit/sec aan kan.
    In aanvulling op de netwerkpoort zou ook Wifi en 4G een mogelijkheid zijn. Dat brengt nieuwe perspectieven voor pop-ups en foodtrucks.
  • Exit VSC
    De VSC of Vat Signing Card, die witte kaart in creditcard formaat die in de blackbox 1.0 steekt, waarvan veel uitbaters intussen de pincode niet meer weten, wordt overbodig. Blackbox 2.0 werkt zonder VSC.
  • Directe link
    De nieuwe blackbox kan rechtstreeks communiceren met de overheid, een plaats bezoek om die uit te lezen is niet meer nodig. Het is nog niet duidelijk met welke regelmaat de gegevens zullen worden doorgestuurd.

Op heden bleef er maar 1 leverancier meer over die de blackbox 1.0 kon leveren, van de destijds 4 gecertificeerde leveranciers.
Voor de blackbox 2.0 zouden er 3 leveranciers in de running zijn. Elke blackbox moet voldoen aan een aantal richtlijnen, wat betekent dat ze uitwisselbaar zijn.
De uitrol van de nieuwe blackbox 2.0 gebeurd in 4 fases.

Belangrijke data

Q1 2025: lancering blackbox 2.0
01/07/25: alle nieuwe horeca zaken moeten een blackbox 2.0 installeren (indien van toepassing). De blackbox 1.0 mag hier niet meer toegepast worden.
01/07/26: alle horecazaken die destijds tem. 31/12/2017, gestart zijn met een blackbox 1.0 moeten een nieuwe blackbox in gebruik hebben.
01/07/27: alle horecazaken die destijds tem. 31/12/2021, gestart zijn met een blackbox 1.0 moeten een nieuwe blackbox in gebruik hebben.
01/01/28: alle resterende horecazaken die gestart zijn tussen 01/01/22 en 30/06/25, dienen ook een blackbox 2.0 in gebruik te hebben.

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De volgende artikels uit dezelfde categorie kunnen u mogelijks ook interesseren:

Nieuw kassasysteem voor ’t Baguetje Izegem

Nieuw kassasysteem voor ’t Baguetje Izegem

Cloudkassa.be heeft recent een volledig nieuwe kassa installatie afgewerkt voor 't Baguetje aan de Rijksweg 31 te Izegem. In deze ruime ontbijt- en lunchzaak is er een grote diversiteit aan producten. Bij het ontbijt kan je meteen ook je krant bestellen en je...

Waarom je beter ontvangstbewijs boekjes op voorraad hebt?

Waarom je beter ontvangstbewijs boekjes op voorraad hebt?

Sedert de invoering van de FDM (blackbox) worden de klassieke Ontvangstbewijs boekjes of btw-bonnetjes nog zelden toegepast. Iedereen kent ze allicht wel, die voor-genummerde boekjes met 'leeuwtje' erop. Deze vermelden de gegevens van de zaak, waarop dan bij uitgifte...

Horecabeurs Bredene 2025

Complete Kassa Start Set: Tablet 11” 2K IPS, kassa Regelbaar montagesteun Ticketprinter 260mm/s met geldlade koppeling Volledig geconfigureerd volgens uw werkwijze en menukaart Klaar voor gebruik Support via tel. of e-mail € 690Snelle interventie ter plaatse mogelijk,...

Nieuwe kassa voor Bistro La Bohème

Nieuwe kassa voor Bistro La Bohème

Een defect kassa is nooit geen goed nieuws, maar als een kassa plots dienst weigert moet er snel een oplossing komen. Toen bij Bistro La Bohème de oude kassa niet meer voor een redelijk prijs herstelbaar bleek, contacteerde de zaakvoerster onze diensten. Dezelfde week...

Welke POS past best bij uw zaak?

Welke POS past best bij uw zaak?

Om te beginnen, wat betekent dat precies POS? De afkorting POS, staat voor Point Of Sale, of vrij vertaald als verkooppunt. De plek waar de rekening gemaakt wordt en waar u als klant betaald vooraleer u de zaak verlaat. Een POS is dus een kassasysteem die toegepast...

Tablet kassa bij Dunes

Tablet kassa bij Dunes

Recent hebben we bij cloudkassa.be de software van het kassasysteem van Dunes Knokke, volledig vernieuwd.Het vorig systeem beantwoorde niet meer aan de verwachting en er werd geopteerd om met andere kassa software te gaan werken. De bestaande ipad tablets en printers...

Au Bassin, nieuw kassasysteem

Au Bassin, nieuw kassasysteem

Recent werd een nieuwe kassasysteem geïnstalleerd in deze zeer ruime uitbating in hartje Brussel. In deze multi-floor omgeving werd gebruikt gemaakt van diverse tablets voor een vlotte verwerking van de bestellingen.

Nieuwe kassa software Eethuis In de Zwaan

Nieuwe kassa software Eethuis In de Zwaan

Eethuis In De Zwaan uit het Heuvelland was op zoek naar nieuwe kassa software om te gebruiken op hun ipad kassasysteem. Een vereiste hierbij was een vrije keuze van betaalterminal

Betaalterminals, vermijd een vendor lock-in!

Betaalterminals, vermijd een vendor lock-in!

Elektronische betalingen zijn niet meer weg te denken, iedere zaak is ook verplicht om het aan te bieden. Een belangrijk gegeven hierbij is dat de transactiekosten niet onnodig oplopen en dat u zelf kan beslissen welke terminal u gebruikt.

QR-orders op terras of popup

QR-orders op terras of popup

Veel horecazaken zijn tevergeefs op zoek naar extra personeel of flexi’s. Maar hebt u ook al eens gedacht aan het gebruik van QR-orders?
Met QR-orders kunnen uw klanten zélf hun bestelling plaatsen, zonder dat ze moeten wachten tot een kelner aan tafel komt. De bezoeker scant met zijn smartphone een unieke QR barcode en komt zo op de online menukaart terecht met foto’s en prijzen.