Uw zaak draait goed maar u merkt dat er tijd verloren gaat omdat het kassasysteem niet optimaal werkt of verouderd is. De kelners moeten met een notitieblok aan tafel de bestelling noteren. Vervolgens gaan ze aan de kassa de bestelling ingeven, hopelijk moeten ze niet wachten tot een andere kelner eerst zijn bestelling afwerkt. Dan pas gaat de bestelling door naar de bar en keuken. Dat is telkens tijdsverlies en een reële kans op fouten. Zeker in een grote zaak met meerdere kelners kan dit al snel oplopen.
Een stuk efficiënter werken is mogelijk als elke kelners zijn eigen mobiele kassa op zak geeft. Ook een cloudkassa met uitgebreide software die ook vanop afstand te raadplegen valt, is een grote troef. Mogelijks mist u nu ook functies zoals weborders, take away mogelijkheid, QR-menu, rekening splitsen,…
Maar wat komt er bij kijken als de u zou overstappen op een nieuw kassasysteem in uw horecazaak? Een GKS vervangen is wel nog iets dan een ijsblokmachine vervangen.
- Van het bestaande GKS moeten alle boekhoudkundige gegevens bewaard worden. In principe alle gegevens die de boekhouding staven, maar dit is niet in detail vastgelegd. Enkel de gegevens opgeslagen in de FDM is alvast niet voldoende!
Wij raden dus aan om een maximum aan gegevens bij te houden van het kassasysteem. - De meeste kassasystemen bieden wel een vorm van rapportage of de mogelijkheid tot afdrukken van lijsten.
- De boekhoudkundige gegevens bewaren mag uiteraard in digitale vorm, een PDF bestand bijvoorbeeld.
- Let erop om de gegevens te bewaren vóór de overstap uitgevoerd wordt. De oude kassa zal allicht niet meer toegankelijk zijn achteraf.
- Bij de overstap naar onze cloudkassa gebeurd het regelmatig dat er bestaande toestellen kunnen behouden worden printers, tablet, ipad,…. dit kan alvast een kostbesparing zijn.
- Eens er beslist is wat het nieuw kassasysteem zal worden, moet ook nog de administratie bij het Minfin portaal gebeuren. De FDM kan behouden worden maar moet ontkoppeld worden van de oude kassa en gekoppeld worden aan de nieuwe kassa.
- Maar maakt u zich vooral geen zorgen, onze mensen hebben de nodige ervaring en opleiding en zorgen ervoor dat dit zo vlot mogelijk verloopt.
0 reacties