Iedereen kent het principe van een paperless office of clean desk, alles gaat digitaal en facturen worden uitgewisseld per e-mail of een specifiek factuur uitwisselplatform zoals Doccle of eBox. Papieren documenten worden in gescand en op de schijf opgeslagen.
Maar in praktijk gaat dit niet altijd even vlot, er is altijd ergens wel nog een document of een nota die toch als papieren versie op de bureau beland.
Gelukkig is een paperless kitchen veel eenvoudiger en sneller te realiseren.
Keukenprinters bewijzen al jarenlang trouw dienst, voorheen nog naaldprinters maar intussen zijn het bijna uitsluitend thermische printers die heel betrouwbaar, snel, robuust en stil zijn.
Maar er zijn ook een paar nadelen en beperkingen; iedereen heeft het allicht al meegemaakt, een bonnetje die te dicht bij een warmtebron komt, wordt al snel onleesbaar. Of bij bonnetjes die snel na elkaar komen, durft al eens een exemplaar verloren geraken. In een drukke zaak worden op die manier ook redelijk wat papierrollen verbruikt. Soms zijn er ook meerdere printers in gebruik: koude keuken, warme keuken, dessert, bar,… Een groot nadeel hierbij is dat printers steeds maar éénrichtingsverkeer aankunnen, vanuit de zaal naar de keuken. Eens de gerechten klaar zijn moet nog steeds de klassieke bel bediend worden. Daarbij komt ook nog, dat makkelijk het overzicht verloren geraakt op drukke momenten.
KDS
Dat kan een stuk effeciënter door gebruik te maken van keukenschermen, ook wel KDS (Kitchen Display System) genoemd. Door in de keuken 1 of meerdere slimme touchdisplays te plaatsen kan er volledig zonder papieren bonnetjes gewerkt worden. Alle bestelling die worden ingegeven op de kassa, of op de mobiele toestellen die de kelners gebruiken in het restaurant of het terras, komen automatisch op de keukenschermen terecht. Uiteraard kan ook aan de bar een scherm geplaatst worden, de bestellingen worden dan automatisch verspreid over de diverse schermen. De bestellingen worden overzichtlijk weergeven op het keukenscherm, de kelners kunnen telkens doorgeven dat een volgende gang van het menu mag komen. Of dat er nog eventjes mag gewacht worden omdat ze zien dat er net een tweede aperitief besteld werd voor deze tafel.
In de keuken kunnen ze op het touchscherm aanduiden dat ze begonnen zijn met een bestelling en vervolgens ook dat deze klaar is. Hier zit net één van de grote voordelen van de keukenschermen, de kelners kunnen op hun toestellen de status van een gerecht volgen. Ze zien zo wanneer er iets klaarstaat om af te halen. Bij elke bestelling kunnen optionele boodschappen meegeven worden zoals, bakwijzes en sauskeuzes, maar ook meldingen zoals eventjes wachten of ASAP. Een stap verder is nog een extra scherm waar de zaalverantwoordelijke alle bestelling kan coördineren.
Een keukenscherm moet niet noodzakelijk voorzien zijn van touch-functionaliteit. Evengoed kan een standaard scherm gebruikt worden, die via een draadloze muis bediend worden. Mogelijks heeft u nog ergens een oude flatscreen die kan dienst doen?
Het is duidelijk dat keukenschermen toch heel wat voordelen bieden ten opzichte van traditionele bonprinters. De bestellingen kunnen vlotter afgewerkt worden, met minder kans op fouten. De wachttijden kunnen verder geoptimaliseerd worden voor een betere klanten ervaring.
Als u wilt weten hoe keukenschermen ook voor uw zaak kunnen toegepast worden, neem dan zeker contact of vraag een demonstratie aan.
0 reacties